In mijn blogs geef ik mijn kijk op onderwerpen die te maken hebben met 'focus op groei' in medewerkers en omzet.
Heb je het recruitmentproces binnen jouw organisatie wel eens bekeken vanuit de ogen van de sollicitant? Het kan eenvoudig zijn, verrassend en zelfs verhelderend – wie weet levert het waardevolle inzichten op en zie je dingen die je eerder over het hoofd zag!
Lees deze 6 onderdelen van het recruitmentproces en probeer je in te leven hoe je dit zelf zou ervaren als je een sollicitant zou zijn van je eigen organisatie.
1. De eerste kennismaking
Hoe raken sollicitanten voor het eerst bekend met jouw organisatie? Misschien via social media. Hoe ziet die pagina eruit? Sluiten de posts nog aan bij het imago dat je wil uitstralen? Of moet de toon misschien worden aangescherpt om sollicitanten echt aan te spreken?
2. De website voor de toekomstige medewerker
Verwijzen social media posts door naar de website? En hoe ziet deze website eruit voor potentiële kandidaten? Is de benodigde informatie voor hen eenvoudig te vinden of moet er een vergrootglas gebruikt worden? Wanneer heb je zelf voor het laatst kritisch naar je eigen website gekeken? Maak je het sollicitanten makkelijk om hun interesse kenbaar te maken? Een complex sollicitatieformulier leidt tot afhakers. Hoe lager de drempel, hoe groter de kans dat goede kandidaten hun interesse kenbaar maken.
3. Waarom blijven je medewerkers en klanten trouw, en rennen ze niet naar de concurrent?
Hoe snel krijgen sollicitanten een reactie? En hoe verloopt het eerste contact? Zelfs als het niet de uitslag is waar ze op hopen, kan een snelle, nette afwijzing een positieve indruk achterlaten. Respectvolle communicatie blijft altijd hangen en zorgt ervoor dat kandidaten, ook al worden ze afgewezen, met een goed gevoel terugkijken.
"Een rustige plek voor een sollicitatiegesprek is dus geen kantine waar de pauze begint."
4. Het sollicitatiegesprek
Voor de sollicitant is het gesprek hét moment waar ze naar uitkijken (en misschien zelfs een beetje zenuwachtig voor zijn). Jij hebt misschien een volle agenda, maar het is belangrijk dat je hen onverdeelde aandacht geeft. Zorg dat de sollicitant op een rustige, opgeruimde plek wordt ontvangen en te woord wordt gestaan. Dat is dus geen kantine waar tijdens het gesprek zelfs de pauze begint. Heb jij alle focus voor de sollicitant of lopen er tussendoor collega’s je kantoor binnen, neem je soms een telefoontje op of luister je maar half omdat je bezig bent met je andere to-do’s? Een warme en professionele ontvangst draagt enorm bij aan de beleving van de organisatie. Hoe prettig is eigenlijk de ruimte waar het gesprek plaatsvindt? Misschien moet je de volgende keer toch echt even je kantoor opruimen ;).
5. En als ze toch vertrekken… waarom?
Hoe verloopt het proces in zijn geheel? Is er een vast aanspreekpunt, worden afspraken nagekomen, en wordt er snel geschakeld? Laat kandidaten niet in onzekerheid over afspraken. Een kort belletje of update kost jou misschien maar een minuut, maar voor hen betekent het dat jouw organisatie haar afspraken serieus neemt. Het niet nakomen van deze afspraken kan door sollicitanten vertaald worden naar een organisatie waar je geen afspraken mee kan maken. Dat wil je natuurlijk niet!
6. De arbeidsovereenkomst
Is het moment aangebroken om een nieuwe medewerker aan te nemen? Hoe pakken jullie dit aan? Een persoonlijk telefoontje waar tijd is voor het toelichten van de arbeidsvoorwaarden en het beantwoorden van vragen is erg waardevol. Een persoonlijk moment van feliciteren in combinatie met een warm welkom, geeft een geweldige eerste indruk. De arbeidsovereenkomst is voor de sollicitant een belangrijke stap – een beetje aandacht voor dit moment laat zien dat jouw organisatie net dat extra stapje zet om nieuwe medewerkers zich gewaardeerd te laten voelen. Als dit alles door jouw organisatie nog wordt gezien als een administratieve afhandeling, wordt het nodig tijd om dit te veranderen.
Als werkgever heb je een drukke agenda, maar met de krapte op de arbeidsmarkt is elke kandidaat die geïnteresseerd is, goud waard. Zet alles op alles om hen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn. De details in het sollicitatieproces maken hét verschil. Wat zou jij zelf waarderen als je de sollicitant was van je eigen organisatie?
Valt het tegen om de juiste medewerkers te vinden en aan te nemen binnen je organisatie? Denk je dat er ruimte is voor groei? Ik ga er graag voor je mee aan de slag!